jenny2015.reismee.nl

Wie die laatste lag, lag die lekkerste!

Goeiedag, hoe gaan dit met jou? Hier gaan et nie slecht nie :) Met name op zondag in de kerk hoor ik veel Afrikaans. Ik vin et eensnaakse taal. Allé.. weer 'n update vanuit de warmte van Zuid Afrika! Het heeft alweer een paar weken niet meer geregend en om het terrein hier fris en groen te houden is de watersproeier onmisbaar. 's Middags is het regelmatig rond de 30 graden en de zomer moet nog komen.. lang leve koud water en zonnebrand!

Zoals beloofd, wat meer info over de ochtend activiteiten die er naast de after school plaatsvinden. Dinsdagochtend is er de drugsministrie. We gaan dan met een groep naar een arme wijk waar veel jongeren elkaar opzoeken om drugs te gebruiken, vooral roken. Het is vaak ook gevaarlijk spul, de drugs wordt wel gemengd met rattengif waardoor men nog sneller high kan worden. Afgelopen dinsdag kwam ik verschillendejongens en meidentegen die laveloos op de grond lagen. Met diegene die wat helderder zijn kan een gesprek aangegaan worden. Belangrijk hierin is om liefde uit te spreken en hoop te bieden. Vanuit Metze zijn er mensen die een afkick traject met hen aan willen gaan. Het is dan aan de jongeren om het telefoonnummer te bellen en hulp te zoeken. Spreken over de Bijbel en God gaat heel makkelijk. Ook bij mensen thuis in hun jacks. Veel geloven in het bestaan van de Heere Jezus, plus.. een kettinkje of afbeelding waar een bepaald gebed over uitgesproken is. Of de Bijbel lezen, naar de kerk gaan maar ooksangoma's (toverdokters) raad plegen. BijvoorbeeldRoos, 43 jaar, moeder en oma. Ze is vaak en ziek heeft dan ook rugpijn. Ze gaat met een fles water naar de kerk waar mensen bidden voor dit water. Als ze het vervolgens drinkt voeltze zich beter. 'Ik geloof hierin, kijk ik kan springen, zie zie!!' Het was bijna overtuigendtoen ze met een cola flesvol water in haar huisje stond te springen..

Op woensdag en vrijdagochtend gaan er 3 teams naar verschillende scholen.Het doel is om er te zijn voordiegene die meer willen leren over God en de Bijbel. De oudste (grade 11-13) komen hiervoor tijdens hun pauze in een leeg klaslokaal. Om beurten bereid iemand uit het team zich voor. Mijn eerste keer zit erop.. was gaaf om te doen!

Vorige week zaterdag heb ik voor het eerst de kinderclub meegemaakt zoals ie 'normaal' is. De keer ervoor regende het zoveel dat er minder kinderen kwamen, zo'n 30. Deze keer waren het er 88.. Het voelt een beetje als 'de filistijnen over u'. Er staat iemand bij de ingang om groepjes binnen te laten en niet alles in een keer.Het programma is eenvoudig: een uur spelen op het terrein; de schommel, trampoline en voetballenzijn voor de meeste al helemaal speciaal. Daarna zingen en uitleg, een principe of waarheid vanuit de BIjbel. Dan nog even spelen, inde rij voor een muffin of donut, per 10 kinderen vertrekken ze weer naar huis.

Naast de afterschool en bovengenoemde activiteitenis ook de food pick-up een belangrijk deel van het werk wat vanuit Metze gedaan wordt. Bijvoorbeeld die muffins en donuts, worden niet gekocht. Bijna dagelijks gaan er 2 auto's naar supermarkten in de buurt om producten op te halen die op/over de datum zijn. Een deel wordt gebruikt in de keuken hier, veel gaat er met de kinderen mee op donderdagmiddag en dan is er een deel wat het team kan gebruiken. Sushi, diversesoorten kaas en salades zijn er altijd in overvloed. Dat wordt door de mensen van hier niet veel gegeten.

De afgelopen 2 dagen waren vrij.. het was 'Heritageday', public holiday, een dag waarop Zuid Afrika viert dat ze een regenboog natie is. Verschillende culturen en stammen onderscheiden zich door hun kleding/zang/dans. Met name op scholen werd dit op woensdag feestelijk gevierd. Het was ook braai-dag :) dé specialiteit van Zuid Afrika! Samen met 4 andere meiden heb ik een berg beklommen. Het was een braai-tour om boven te komen zoop het heetst van de dag, maar zeker de moeite waard!

Adios!

God is MACHTIG! Dank en bid je mee?

- Dank voor het eten van de food-pickup wat beschikbaar is voor het project Aids Hope, God voorziet zo dat er telkens genoeg is!

- Bid voor jongeren die willen stoppen met drugsgebruik, voor de buurt waarin ze leven met veel uitzichtloosheid en bijgeloof. Bid voor wijsheid en energie voor het team, open gesprekkenzodatdegene met wie gesproken wordt de Heere Jezus als Verlosser en Vriend leren kennen.

Mirjam

Trots op jou! Wat komt er veel op jullie a
f. Ga met God!

Gratia

Lieve Jenny,
En hoe is het met jou?
Interessant dat als ik voor je bid ik heel anders bid. En zo merk ik dat God weet wat jullie nodig hebben. Bedankt weer voor je verhaal en de foto's. Fijn dat het lesgeven ook in Engels en voor een heel ander publiek ook goed gaat:)

Johannes

Hallo Jenny, leuk om je verhalen te lezen, wat een andere wereld zeg, lijkt me machtig mooi om mee te maken.

Adios!