jenny2015.reismee.nl

Update

Hallo allemaal! Er zijn inmiddels weer weken omgevlogen.. Tijd voor een update. Met mij gaat het goed, ik vind het fijn om in Mamelodi op verschillende manieren met lokale kinderen, jongeren en volwassenen om te gaan. Het is hier lekker warm, in de afgelopen tijd steeg de temperatuur verschillende keren naar 30-35 graden. Door de warmte kleuren de Jackaranda’s de straten al vroeg paars. In de afgelopen week ben ik voor het eerst verbrand. Het zwembad waar ik in de zon in slaap viel :o was ook omgeven door deze geurende bomen. Nog een paar weken dan zijn de kinderen uit grades 8-12 vrij na hun examens. Ook de kinderen van de afterschool komen met een rapport naar Metze. Omgekeerde wereld in vergelijking met NL.. we gaan op naar de zomer!

In de afgelopen weken heb ik verschillende keren worship of devotion met de kinderen uit de afterschool gedaan. De kinderen zijn erg gewend om simpelweg te kopiëren, de leraar zegt iets en ze zeggen het in koor na. Handig voor het aanleren van bijbeltekst van de week. Maar of ze het dan allemaal echt onthouden..? Ik zag het vandaag als DE uitdaging om iedereen actief te betrekken bij wat we leren tijdens devotion, net als elke vrijwilliger die hier voor de groep staat. Hoera voor coöperatieve werkvormen :)! Als er klassikaal een vraag gesteld wordt zijn er veel kinderen die niet durven te antwoorden. Ze komen uit scholen met groepen van 40-60 kinderen. De leraar heeft dan ‘fysieke methodes’ om zo’n menigte onder de duim te houden. Een fout antwoord geven kan beloont worden met een klap. Officieel is het verboden om kinderen te slaan maar zeker in de grote groepen (grade 1-7) gebeurd het regelmatig. In de afterschool wordt met het puntensysteem gestraft als dat nodig is. Niet luisteren? Geen punten, of minpunten zodat het lang duurt voordat je iets terugziet van je punten, in vorm van een cadeautje.

De vorige keer schreef ik over de drugministrie. Deze ochtenden maken telkens weer veel indruk op me. Samen met Team Challenge (afkicktraject) zijn we hier de afgelopen keren heen geweest. Deze jongens zijn zelf drugverslaafd geweest, in aanraking gekomen met Jezus en hierna begonnen aan een afkicktraject. Deze jongens komen in veel gevallen uit de buurt van Kaapstad, om de training in de buurt van Pretoria te volgen. Degene die ik gesproken heb waren daar gangster geweest. De tatooes met de namen van de gangs bevestigen dat. Drugshandel, je ‘gebied verdedigen’, wapens gebruiken om te vechten tegen andere gangs of de politie.. Stoere gasten met heel wat op hun kerfstok maar nu 180 graden omgedraaid; ‘on fire for Jesus’ en een groot verlangen anderen te vertellen hoe zij veranderd zijn. Wat zij met de jongeren in de extentions bespreken maakt indruk, ze weten precies hoe het is om je van drugs afhankelijk te voelen.

Vlak voor de voorjaarsvakantie was het erg warm. Met diverse spelletjes hadden de kinderen veel plezier, en de leiding niet minder. (zie foto’s) Tijdens deze vakantie week had ik de mogelijkheid om mee te doen aan een MMT (Mission Mobilisation Training) op de OM* basis. Op een hele (inter)actieve manier werden deelnemers in een week ‘opgeleid’ om alle info zelf weer door te geven. We zien een wereld die (op sommige plaatsen letterlijk) in brandt staat. Wat kunnen we doen behalve op afstand toekijken..? Tijdens de MMT werd ik me meer bewust hoe belangrijk het is om te bidden voor landen waar oorlog, honger en (christen)vervolging is. Hierin speelt de kerk een belangrijke rol. ‘Wakker’ zijn, bidden, uitzenden en financieel ondersteunen om zo Leven door te geven waar het nu nog niet is. De diverse simulaties waren indrukwekkend, even iets proeven van hoe het is om in de schoenen te staan van bijv. een vluchteling. Mocht je interesse hebben in zending/de wereldwijde kerk en ooit in Zuid Afrika zijn rond oktober of april, raad ik zeker aan de training te volgen!

*OM basis= Operatie Mobilisatie; wereldwijde zendingsorganisatie, op de basis zijn studenten uit de hele wereld aanwezig die 5 maanden training volgen om hierna uitgezonden te worden.

GOD IS LIEFDE.. bidt en dank je mee?

Dank voor Gods liefde die ik meer dan ooit in de afgelopen tijd heb ervaren. Dank voor alles wat ik leer. Dat Hij me heeft beschermd de afgelopen weken, ik gezond ben en het naar mijn zin heb hier.

Bid voor de tijd die nog voor me ligt, de komende trip eind november naar Mozambique, visum die ik hiervoor nog moet regelen.

Reacties

Reacties

Amanda

Fijn om weer te lezen hoe het met je gaat, en wat je allemaal doet! Sterkte, vreugde en zegen in alles.

Mirjam

Topper!!! Goed om te lezen. Ja en schitterend die bomen, ik genoot er ook altijd zo van. Stukje hemel op aarde. Geniet en verwacht het van Hem! Dikke knuffel

Marieke van der Schoor

Wat klinkt dat goed! Je maakt echt veel mee. Weet je dat je in Johannesburg naar de Mozambiquaanse ambassade kunt om ter plekke een visum te regelen? Het duurt een paar uur. Ik was trouwens vorige week vlak bij jouw huis, op een trouwfeest. Heb op die reis extra aan jou gedacht :) Heel veel zegen toegewenst!!!!!

(Tante) Coby

Jenny , erg interessant wat je daar allemaal doet!
Ik mag graag je blog lezen. De foto's heb ik ook bekeken.
Het allerbeste, Gods zegen over je werk !
Coby uit Pimentel

Eveline

Fijn om weer van je te horen!
Mooi dat je Gods liefde zo ervaart. En jou kennende straalt dat ook weer van je af! Zegen en veel plezier.
Kus
Eef

Pia

Jenny, wat mag je daar een mooie en "rijke"periode doormaken. Dat is uit je verslagjes te proeven.
Fijn dat het zo goed met je gaat en wat een ervaringen!
Gezondheid, kracht, vreugde en Zegen toegebeden voor de komende tijd en activiteiten.
Hart. groet.

Gratia

Bedankt voor je brief en dit verslag. Alle mensen wat maak je mooie dingen mee. En steeds weer in geloof stappen nemen en blijven zien dat God werkt. Geen gejammer over de hitte en andere dingen die lastig zijn. Een voorbeeld van alles doen zonder morren en bedenkingen en zo stralen voor God. Veel liefs

Marieke

Mooi is dat: God slaat met kromme stokken recht en jij gebruikt een niet zo leuke ervaring tot zijn eer. En je bent weer een ervaring wijzer:).
Heel veel plezier in de natuur!
Mozambique zal wel weer wennen zijn, als je de grens overkomt zie je direct het verschil, met armoede.
Joh. 7:37,38 heeft dit land ook nodig.
Heel veel liefs, creativiteit en zegen toegewenst.
Marieke

Erica

ik lees niet helemaal op volgorde maar wel erg leuk om je ervaringen te lezen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!