jenny2015.reismee.nl

All about.. 'After schoolclass'

Hallo fam, vrienden, collega's,etc etc..

Leuk leuk zoveel belangstellende, als ik de reacties lees! Graag praat ik jullie weer bij over het reilen en zeilen hier. Het is gaaf om onderdeel te zijn van een internationaal team christenenmet een passievoor kinderen! Elke dag weer is het de liefde totde Heere Jezus die nieuwe energie, creativiteit en wijsheid geeft om met de kids om te gaan en alle (on)zichtbare ellende die we tegen komen een plek te geven.Ik leer elke dag weer nieuwe dingen en geniet van alles wat 'anders' is..

  • Bijvoorbeeld de taal. Ouwa! Ik kan er geen touw aan vastknopen. Maar metEngels komen we een heel eind. Al is dit voor mij een uitdaging om me zo uit te drukken wat ikzoveel snellerin het Nederlands zou doen. Top dat hier goede wifi verbinding is en ik af en toeper telefoon even achterelkaar door te kan ratelen over alle belevenissenhier.
  • Ook het eten hier is anders.. heerlijk!Veel variatie aan groente en salade (yes!:)maar ook typisch Afrikaansegerechten worden door vrouwen uit de buurt in de grote keuken van hier gekookt. Zoals bijvoorbeeld'pap'. Het lijkt op dikke witte pudding, heeft geen smaak zonder een saus oid. Zware kost, ietswatzo ongeveer de hele dag je maag vult. Arme mensen eten dit vaak.
  • En het weer.. is genieten! Elke ochtend begin ik de dag voor zover mogelijk buiten met mn Bijbel en ontbijtje in de prayergarden. Nee, lang niet gek dat het weer hier anders is:) Het is nog geen zomer dus er zijn koudere dagen, bijvoorbeeld vandaag. Maar ook dan is het prima weer om buiten te zijn inlange broek en vest.
  • De kinderen zijn niet perce ' anders' dan deSchilderswijkse,maar hebben wel een bijzondere achtergrond. De afterschool bestaat uit 28 kinderen die allemaal geselcteerd zijn door maatschappelijk werkers op scholen om extra zorg te krijgen. Vanwege leerachterstand, maar in veel gevallen ook vanwege de thuissituatie;trauma's, grote armoede thuis of ouder(s)verloren vanwege AIDS. Er zijn een paar kinderen die deze ziekte zelf onder de leden hebben.Er werken hier verschillende OT's (speltherapeuten, logopedisten) die dmv spel, drama, muziek of beweging hen helpen om emoties een plek te geven. Ik ben hier nieuw, en dat kan ik merken..:)met name oudere kinderen laten zich niet zomaar door mij als nieuwe mulungu (blanke) teacher corrigeren. Deze week kreeg ikvan iemand met boze ogeneen hele redevoering in het Tswana over me heen, omdat ik haar teacher erbij riep toen ze over de tafel sprong en mijn reactie hierop totaal negeerde. Het leek erop dat ze wel wilde zien hoe ik zou reageren. Discipline, respect en goede manieren zijn hier fundamenteel, elke dag. In het gesprek mbv een van de Tswana sprekende begeleiding,ging het al lang niet meer over het tafelspringen, maar over 'disrespectfull behaviour'. Uiteindelijk bood ze haar excuses aan want puntenverliezen wil niemand hier.

Hoe ziet een doorsnee middag met de Afterschoolclass eruit? De kinderen krijgen als ze komen een warme lunch. Ben je klaar? vraag aan je teacher: 'May I be excused' voordat je van tafel gaat omeigen bord af te wassen, tanden te poetsen en een vitaminepil te slikken. Hierna spelen ze in de speeltoestellen, dansen met elkaar of voetballen- de jongens iig. Om 3 uur gaat de bel voor de devotion, zingen, bidden en het leren van een bijbeltekst. Hierbij worden belangrijke waarden geleerd. Zoals; Je bent een waardevol persoon want God heeft je gemaakt en Hij maakt geen fouten. Daarom, zorg goed voor jezelf: was jezelf, eet gezond, etc. De kinderen gaan hierna naar hun eigen class (leeftijdsgroep), praten na over het bijbelmoment en gaan aan hun huiswerk. Elke dag kunnen de kinderen 5 punten verdienenwanneer ze Engels spreken aan tafel, zichrespectvol gedragen en luisteren naar de leerkracht.Bij 50 of meer punten kun je een cadeautje uitkiezen. De teacher houdt ditdagelijks bij.Om kwart voor 5 gaat opnieuw de bel, tijd voor fruit en een shake. Om 5 uur vertrekt de bus naar extention 6-9, de armere wijken waar de meeste kids vandaan komen. Ik ben meegeweest deze week, was extrabegeleiding in de bus en geen bestuurder zoals eerder ik dacht.. Gelukkig maar :)

Samen met een Tswana en Zulusprekende teacher ben ik verantwoordelijk voor de jongste kids. Van hen neem ik de 2 oudste apart die extrabegeleiding met lezen in het Engels goed kunnen gebruiken. In de afgelopenweek heb ik aan de hand van een leesboekje(en OGO-invloeden;) thematisch gewerkt over eten koken in de keuken.Wat eet je graag, hoe noem je de handelingen die je doet bij het koken,de apparaten die je in de keuken kunt vinden? Was leerzaam, nietalleen voor de kinderen.. :)

Behalve de middagen Afterschool van ma t/m donderdag wordt er natuurlijk nog veel meer gedaan! Drugsministries, schoolministries, 'food-pick-ups', discipelship, kidsclub en mentoring.. De volgende keer zal ik daar meer over vertellen. O ja, ik heb ook nog vrije tijd :) Reuze gezellig, vanavond in de buurt uit eten met een aantal uit 't team.

Goed weekend verder, chapchap! (betekend zoiets als 'doei, groetjes, mazzel..')

Jenny

GOD IS GOED! Dank/bid je mee?

- Dank voor Zijn leiding hier, de invloed die Metze Bapelo heeft in de omgeving en betekend voor zoveel kinderen en mensen. Dat Hij hiermee Zijn Koninkrijk uitbreidt!

- Eindverantwoordelijke voor dit project zijn Nico en Alma. Er komt veel op hen af. Bidt dat ze trouw zullen zijn en op een goede manier met het team om blijven gaan in afhankelijkheid van de Heere Jezus.

Reacties

Reacties

Amanda

Een heel verhaal, fijn om te lezen hoe het met je gaat en hoe je het ervaart, wat je doet.. Sterkte, vreugde en zegen in alle werk! Liefs..

Durkje

Wat mooi om weer wat van je te lezen! Gods zegen verder in alles wat je doet!

Gratia

Boeiend al die nieuwe ervaringen! Wat een voorrecht dat je in dat werk mag meedoen. Wat zul je veel leren. Fijn dat je je ontbijt alleen met de Heer hebt en af en toe in het Nederlands je hart met iemand hier kunt luchten. Toch wel heerlijk dat God je Nederlands verstaat :). Heel flink van je om les te geven in het Engels. Als je kunt rusten, al voel je je prima, zul je dan toch je rust nemen?!
'n drukkie van Gratia

Gerben

Zoals gewoonlijk ben je weer lekker druk ???? maar je geniet ook van je tijd.
Hier is de nazomer afgelopen zegt men, eerst zien dan geloven, de korte briek is nog niet opgeruimd.
Veel plezier in je werk, vrije tijd en zelfontplooïng, maak er een mooie leerzame tijd van.

Marieke

Wat fijn om dit van jou te lezen! Geen moment om je te vervelen, zo lijkt het. Ik kan me voorstellen dat de kinderen van jou kunnen leren, maar jij ook van hen. Het is zo waardevol eens in een andere cultuur te kunnen kijken. Heel veel zegen toegebeden!

Rineke

'... ik geniet van alles wat anders is'... Haha, mooi hoor! Leuk om mee te lezen.

Mirjam

Hahaha, inderdaad gelukkig niet gelijk hoeven rijden. Wel een keer doen hoor, hele ervaring! Geniet, be blessed, liefs

tante mien

goed van jouw Jenny kunnen wij zien hoe je het daar hebt

zo een ver land kom ik niet meer en hoop maar dat je veel

nuttig werk kan doen. tante mien

Coby

Hallo Jenny,
Fijn om te lezen dat je het goed naar je zin hebt en over alle goede dingen die jij en de andere vrijwilligers doen voor de kinderen daar in het verre Zuid-Afrika!
Geniet van alle mooie belevenissen!

Groeten van Dick, Coby en jongens

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!